vrijdag 5 mei 2017

Tutorial gehaakte (cupcake) doosjes

Vorig jaar haakte ik voor de juffen een klein cadeautje. Op de laatste schooldag voor de zomervakantie nemen de kinderen meestal een kleinigheidje mee voor hun leerkracht als dank voor het afgelopen schooljaar.
Zelf vind ik het altijd erg leuk om zelf iets te maken.
Dit keer werd het een cupcake opbergdoosje wat ik vulde met snoepjes.





Het patroon hiervoor vond ik jaren geleden eens op internet, maar het blog waarop ik dit idee vond bestaat niet meer.
Maar het is eigenlijk vrij simpel. Je koopt een spanen doosje (ik kocht ze bij de xenos) en je haakt een cirkel van vasten ietsje groter dan de omtrek van je doosje. Zodra je cirkel groot genoeg is haak je een toer vasten in de achterste lus. Daarna verder haken in alle lussen net zo lang totdat je  zo hoog bent als het doosje zelf (zonder de deksel). Dit is de onderkant (zeg maar cake) van je cupcake. Hierin plaats je het spanendoosje.
De topping van je cupcake komt op het deksel van je doosje. Hiervoor haak je weer een cirkel totdat deze iets groter is dan de omtrek van je deksel. Nu verder haken totdat je de gewenste hoogte hebt verkregen.
Dan een schuldrandje eraan haken. De topping wat opvullen en dan de rand van je deksel bedekken met lijm zodat je haakwerk goed vast blijft zitten als je deze over de deksel plaatst. Let op!!! Niet per ongeluk je deksel vastlijmen want dan kan je het doosjes niet meer gebruiken ;)
Ik koos ervoor om sommige cupcakes te decoreren met kraaltjes zodat het net lijkt of er sprinkels opzitten.
Verder nog een baan met halve stokjes gehaakt in het wit en deze wat opgerold (niet te strak) en bovenop bevestig zodat het net lijkt of er een toefje slagroom opzit.





De aardbeien die je bovenop de slagroom ziet zijn belletjes die ik kocht bij de fourniturenwinkel.
En verder kan je natuurlijk variƫren in kleur, model en met de decoraties.
De juffen waren erg blij met hun doosjes.

Maken jullie ook vaak iets voor de laatste schooldag? Ik ben benieuwd naar jullie ideeen en creaties! Laat je ideetjes zien in de reacties.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten